Брендирање винарија у Смедеревској винској регији представља значајан изазов, али и прилику за истицање квалитета вина и јединствености ове области. Смедеревска регија, која се налази у централном делу Србије, историјски је била позната по производњи вина, али је последњих година све више у фокусу због својих специфичних климатских услова и традиције виноградарства. Како би се изградило препознатљиво име, винарије морају развити стратегију брендирања која ће комбиновати традицију, иновације и маркетинг како би се истакле на све конкурентнијем тржишту вина.
Значај брендирања у винској индустрији
Брендирање ви могло бити један од кључних фактора за дугорочан успех у винској индустрији. У суштини, бренд представља скуп перцепција и емоција које потрошачи повезују са одређеним производом. За винарију, брендирање је много више од имена и етикете на боци – то је начин на који се комуницира идентитет винарије, квалитет производа, филозофија производње и веза са регионом. У винској индустрији, где конкуренција може бити велика, препознатљив бренд помаже винарији да се диференцира од других и привуче потрошаче.
„Овај крај је преознат као честит крај у раду са винима. Једноставна вина, другачија, специфична, другачија у начину припреме, а моја су топла препорука. Нико не може да вам каже ово вино је добро, ово није, већ морате сами да пробате, читате. Ја мислим да је њихов бренд Смедеревка, у Србији има тек неколико винарија које производе ову сорту. У питању су пристојна вина, која имају високу концетрацију сока и ароматике. Она се више користи као купажа са шардонеом. Не знам да ли знате – сорта Неопланта је настала као комбинације Смедеревке и Траминца. Неопланта је настала у Институту у Сремским Карловцима. Тако да ето, Смедеревка је чак и родитељ познатој Неопланти“, каже сомелијер Сремски Жељко Бохинц.
Брендирање и маркетинг у винској индустрији
Постоји неколико кључних теорија и стратегија брендирања које се могу применити на винарије у Смедеревској винској регији. Једна од најпознатијих теорија је позиционирање бренда, према којој је важно идентификовати специфичне карактеристике производа које га разликују од конкуренције. Винарије у овој регији могу користити ову стратегију да истакну своје јединствене сорте грожђа, специфичне технике производње или везаност за локалну традицију.
Емоционално брендирање је још једна снажна стратегија, која се користи како би се створила емоционална веза са потрошачима. Вино није само производ, већ доживљај. Прича о винарији, њеној историји, традицији и вези са регијом може створити снажну емоционалну повезаност с потрошачима, што је нарочито важно на тржишту које је емоционално везано за традицију и квалитет. Такође, винарије могу користити брендирање на основу регије како би створиле идентитет који одражава специфичност Смедеревске регије – њених тероара (климатских и земљишних карактеристика) и културног наслеђа.
„Недавно смо муж и ја са децом посетили винарију Јанко у Смедереву, и даље сам под утиском истинског гостопримства и лепоте које сам имала прилике да видим и осетим. Ова винарија је стварно један другачији доживљај Смедерева. Оно не само да производе изузетна вина, већ и преносе дух традиције.Простор одише неким миром, узвишеноћу, спокојем. Поглед је феноменалан, све је тако нестварно. Без обзира да ли сте љубитељ вина или само неко ко жели да истражи неке од најлепших винских региона Србије, винарија Јанко у Смедереву је сигурно место које треба посетити.“, прича Милена Божић.
Дигитални маркетинг као могуће решење за допирање до већег броја корисника
Савремени маркетиншки алати, као што су друштвене мреже, блогови и веб сајтови, кључни су за изградњу бренда у винској индустрији. Смедеревске винарије треба да користе ове канале за промоцију својих производа, дељење садржаја везаног за културу вина и упознавање потрошача са свим фазама производње вина. Активности на мрежама као што су Инстаграм, Фацебоок или Ју Тјуб могу играти кључну улогу у изградњи бренда.
„Друштвене мреже као што је Инстаграм пружају савршену прилику за стварање прелепих визуала који приказују не само вино, већ и атмосферу винарије, процес производње и природне лепоте Смедеревске регије. Фотографије винограда, боце вина на столу, дегустације и туризам кроз винске туре – све ово може бити део снажне визуелне нарације која комуницира квалитет, традицију и јединственост бренда. Сторyтелинг односно причање приче је одличан начин да се створи емоционална веза између бренда и потрошача. Кроз објаве које приказују историју винарије, ангажман са локалном заједницом, или процес производње вина, потрошачи могу постати емоционално повезани са брендом. На пример, приче о виноградарима, аутохтоним сортама грожђа, или специфичностима климе Смедеревске регије могу бити представљене у облику блог постова, Инстаграм сторија, или видео садржаја на Ју Тјубу“, појашњава Софија Белотић, новинарка са дугогодишњим искуством рада на друштвеним мрежама.
Такође, смедеревске винарије могу профитирати од промоције својих вина на винским сајмовима, у ресторанима, као и кроз дегустације и туре по винаријама. Овај „живи“ маркетинг је изузетно важан за стварање дугорочних веза с потрошачима, како на локалном, тако и на међународном нивоу.
Брендирање винарија у Смедеревској винској регији је кључан елемент за развој и конкурентност на тржишту вина. С обзиром на богатство традиције, специфичан терроир и културно наслеђе, винарије могу развити снажан и препознатљив бренд који ће се истицати на тржишту. Коришћење стратегија попут позиционирања бренда, емоционалног брендирања, и ефикасног маркетинга може значајно допринети даљем развоју винске индустрије у овом региону.
*Тескт је објављен у оквиру пројекта „Смедеревска винска регија – брендирање бренда“ који је суфинансиран од стране Министарства информисања и телекомуникација.
Весна Самарџија