Смедеревска винска регија: Како изградити јак бренд на традицији и квалитету

Бренд: „Ваш бренд је то што други људи кажу о вама када нисте у соби.“ (Jeff Bezos, оснивач Амазона)

Бренд је име, симбол, дизајн или комбинација ових елемената који идентификују производ, услугу или компанију и разликују их од других на тржишту. Бренд се односи на целокупну перцепцију коју потрошачи имају о одређеној компанији или производу, укључујући његове карактеристике, репутацију, вредности и искуства која пружа.

Бренд је много више од самог логотипа или имена – то је скуп емоција и асоцијација које потрошачи повезују с производом или услугом.

Брендирање је процес креирања и одржавања ових перцепција како би се постигла лојалност потрошача, изградило препознавање на тржишту и остварила конкурентска предност. Добар бренд може створити поверење међу купцима, повећати вредност производа и помоћи у ширењу тржишта.

Укратко, бренд је све оно што представља производ или компанију у очима потрошача, а успешан бренд има способност да утиче на одлуке о куповини, као и да створи дугорочну везу са потрошачима.

У контексту пројекта „Смедеревска винска регија – брендирање бренда“ у наставку говоримо о брендирању винарија и њихових производа.

Винарије морају да се фокусирају на брендирање како би се истакле на конкурентном тржишту и привукле лојалне купце. Добро осмишљен бренд винарије укључује не само квалитетно вино, већ и јединствени идентитет који одражава вредности и историју компаније. Развијањем визуелног идентитета, као што су логотип, етикете и амбалажа, као и креирањем јасне и доследне комуникације, винарије могу створити снажан однос са потрошачима. Такође, брендирање помаже у изградњи препознатљивости на тржишту и у повезивању винарије са емоцијама и искуствима која су важна за љубитеље вина.

Брендирање винарије подразумева стварање јединственог идентитета који ће је разликовати од конкуренције, привући потенцијалне купце и изградити лојалност потрошача.

„Најважније је опредилити се и дефинисати шта винарија представља – то укључује вредности које винарија негује. На пример квалитет, или оријентисаност ка локалним сортама, или традиционалан начин производње вина, или је то органска производња.  И то је оно што винарију чини јединственом“, каже за наш портал дугогодишња радница у области маркетинга Владислава Рудић. 

У складу са тим важно је и да винарија зна коме се обраћа – да ли се усмерава на љубитеље висококвалитетних вина, или пак на туристе који ће доћи на дегустације или је циљна група читаво тржиште које тражи приступачне производе.

„Први контакт који потрошач има са брендом је логотип и дизајн амбалаже. Зато је важно да он буде једноставан, леп, препознатљив. То треба да буде привлачно, а ту се треба играти са бојама, симболима и стиловима који морају бити у складу са вредностима које винарија промовише.  Добро дизајнирана етикета може привући пажњу, преносити квалитет и јединственост вина, као и комуницирати брендиране вредности винарије. Она треба да буде не само естетски привлачна, већ и информативна, да даје јасне податке о сортама, регији и процесу производње. Једноставан, али елегантан дизајн може стварати осећај премиум квалитета, док креативни и упечатљиви елементи могу изазвати радозналост и подстаћи купца да изабере ту флашу. У суштини, етикета није само декоративни елемент – она је кључни фактор у доношењу одлуке о куповини вина“, каже Рудић. 

С друге стране, осим дизајна вина, тј амбалаже, винарија мора да води рачуна и о дизајну простора и изгледу винарије, нарочито ако је она отворена за посетиоце.

„Визуелни идентитет винарије игра велику улогу у преношењу приче о месту где се производи вино, јер одражава дух, атмосферу и традицију региона. Дизајн простора винарије, као и амбалажа и етикете вина, треба да буде усклађен са природом и културом области у којој се виногради налазе. Ако је винарија смештена у живописном виноградском крају, визуелни елементи као што су боје, облик и материјали могу позивати на природу и окружење, истичући аутентичност и оригиналност.“, објашњава наша саговорница.

Добра винарија често има јединствену причу која се може испричати кроз бренд. Да ли је винарија породични посао који се преноси с генерације на генерацију? Да ли је виноград у посебном географском региону познатом по одређеним сортама? Историја, вредности и традиција производње вина могу додати дубину бренду и створити емоционалну везу са потрошачима.

Квалитет вина је кључни фактор у брендирању. Ако винарија нуди различите врсте вина, потребно је да сваки производ буде упакован тако да одражава бренд, али и да буде препознатљив на тржишту. Такође, дегустације вина и туре по винарији могу бити одличан начин да се упознају људи са производом и створе искуства која ће их везати за бренд.

Винарије могу сарађивати с ресторантима, винским продавницама и другим туристичким и гастрономским брендовима како би повећале своју видљивост. Постављање вина у висококвалитетним ресторанима или на винским фестивалима може помоћи у изградњи репутације и привлачењу нових купаца.

Брендирање винарије није само створити лого или привлачну етикету. То је процес изградње препознатљивости и емоционалне везе са потрошачима, која подразумева квалитет, уникатност, и аутентичност. Добар бренд винарије ће бити људима у памћењу, не само због самог производа, већ и због искуства које пружа.

*Тескт је објављен у оквиру пројекта „Смедеревска винска регија – брендирање бренда“ који је суфинансиран од стране Министарства информисања и телекомуникација. 

Весна Самарџија